Notice: Undefined offset: 4 in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 26
سید محمد فقیه


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12




سیاسی » نمایندگان خبرگان پنجم » تعداد بازدید: ٣٠٣٤٥٤
سید محمد فقیه
امتیاز:

Notice: Undefined variable: counter in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 271
سید محمد فقیه منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان می باشد
حضرت آیت الله حاج سید محمد فقیه امام جمعه نی ریز فارس در تاریخ 21 فروردین ماه 1321 هجری شمسی در خانواده ای روحانی در شهرستان نی ریز پا به عرصه حیات گذاشت .در دوران کودکی و در سن پنج سالگی به مکتب خانه رفت و قرآن را در همان سن کم فرا گرفت . در محیط طاغوتی و خفقان محمد رضا شاه که عرصه بردینداران و اهل علم تنگ شده بود علیرغم شرایط جامعه به لحاظ علاقه و استعداد و انتساب به بیت سیادت و علم راه کسب علوم دینی و تعمیق مفاهیم الهی را برگزید.

لذا در سال 1337 (هـ ش) به همراه برادر کوچکترش مرحوم حضرت آیت الله حاج سید علی فقیه به قم عزیمت نمود و در مدرسه حجتیه (حجره 105) مشغول به تحصیل گردید. 7 سال در این مدرسه بوده ، که پس از جریان فیضیه و تبعید حضرت امام (رض ) حدود 12 سال نیز برای ادامه تحصیل به مدرسه مرحوم آیت الله بروجردی (خان سابق ) نقل مکان نمود . قسمتی از دروس مقدمات را نزد پدر و پدر بزرگشان در نی ریز خواند وبقیه دروس مقدمات را در قم خدمت حضرات آیات سید زین العابدین مرندی ، حاج آقا سید حسین درچه ای ،حاج شیخ رحمت الله فشارکی ، حاج میرزا محسن دوزدوزانی ، میرزا هاشم تقدیری ، شیخ عبدالله نظری مازندرانی ، حاج شیخ حسین شب زنده دار جهرمی و شیخ یحیی انصاری و ... استفاده نمود دروس سطح را خدمت حضرات آیات عظام نوری همدانی ، مکارم شیرازی و سلطانی طبا طبایی و... فرا گرفت و دروس خارج فقه را از محضر مراجع بزرگواری همچون امام راحل ، فاضل لنکرانی ، گلپایگانی، محقق داماد ، میرزا هاشم آملی بهره ها برد ایشان فلسفه را از محضر حضرات آیات شهید دکتر مفتح ، استاد شهید مرتضی مطهری ، جوادی آملی و حسن زاده و دیگر اساتید مشهور آن زمان فرا گرفت.

فعالیتهای سیاسی خود را از آغاز نهضت روحانیت وجریان انجمن های ایالتی و ولایتی آغازنمودو در کلیه مبارزات علیه رژیم پهلوی شرکت داشت با توجه به ،روحیه مذهبی مردم نی ریز همه ساله در ایام محرم و صفر و ماه مبارک رمضان و در زمان تعطیلات حوزه با حضور در مجالس مذهبی و سخنرانی به ارشاد و آگاه سازی نسل جوان اقدام می نمود و پایه گزار حرکت ضد رژیم در نی ریزمحسوب می شد. فعالیت ضد رژیم ایشان به حدی بود که ساواک در سال 1364 قمری او را باز داشت نمودو چندین روز اورا در زندان شهربانی شیراز حبس و پس از محاکمه آزاد نمود در سال 1353شمسی به علت مبارزات پیگیر به فردوس تبعید گردید و در همان اوقات پس از تبعید با مقام معظم رهبری( مدظله العالی )دیدارنمود.با پیروزی انقلاب و در آن شرایط حساس ضمن تاسیس کمیتۀ انقلاب مسئولیت آن را شخصا بر عهده گرفته و در جهت ایجاد نظم و امنیت عمومی تلاش نمود.

در دی ماه 1358 شمسی مطابق با ماه صفر 1400 هجری قمری از سوی امام (ره) به عنوان امام جمعه و نماینده خویش در در نی ریز منصوب گردیده و اقدام به تشکیل نهادهای انقلابی نظیر جهاد سازندگی، کمیته امداد، سپاه پاسداران، عقیدتی سیاسی شهربانی، سازمان تبلیغات ، اوقاف، نهضت سواد آموزی... نمود.مسئولیتهای متعدد ایشان در ارگانهای شهرستان نی ریز و استان فارس حاکی از علاقه و اهتمام معظم له در عرصۀ های مختلف انقلاب می باشد.

تاسیس و احداث چندین مسجد ، حسینیه ، حوزه های علمیه خواهران و برادران، صندوق قرض الحسنه قائم(عج) ، کتابخانه، دانشگاه آزاد اسلامی مشارکت در تجدید بنای امام زادگان واجب التعظیم و گلزار مطهر شهدای شهر ، انجام فعالیتهای فرهنگی نظیر تدریس در حوزۀ علمیه، دانشگاه آزاد، علمی کاربردی ، تلاش در جهت حفظ آثار علمی و فرهنگی گذشتگان ، تشکیل ستاد کمک رسانی به آسیب دیدگان سیل و زلزله ، تلاش در جهت ایجاد وحدت بین اقشارمردم ، تشکیل جلسات تفسیر قرآن کریم و تبلیغ دین مبین اسلام در سنگر جمعه و جماعت ، تلاش در جهت حفظ و احیاء موقوفات ، رسیدگی به شکایات ، نامه ها و سئوالات گوناگون مردم تشکیل سمینارهای مختلف، اعزام مبلغین به روستاها، تشکیل ستاد کمک رسانی به جبهه های جنگ تحمیلی، شرکت در تشییع تدفین و ترحیم شهدای دفاع مقدس ، نظارت بر عملکرد مسئولین و تذکربه ایشان و ... گوشه ای از خدمات ایشان می باشد.

ایشان موفق به اخذ اجازه امور حسبیه از محضرامام راحل و حضرات آیات عظام همجون حکیم، شاهرودی، خوانساری ، گلیایگانی، اراکی و مراجع فعلی شده اند و از استاد بزرگوارشان حضرت آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی مفتخربه اجازه اجتهادگردیدند از بزرگترین خدمات ایشان احداث مجموعه فرهنگی مذهبی مصلی بزرگ شهرستان نی ریز است .ایشان در دورۀ دوم مجلس خبرگان یکی از نمایندگان استان فارس بوده


توجه: از آنجا که درج مطالب در سایت "محبوبترین‌ها" برای همه کاربران آزاد می باشد، از همه کاربران محترم تقامندیم؛ در صورت مشاهده مطلبی خلاف واقع، غیرقانونی و یا منافی فرهنگ و اخلاق ایرانی و اسلامی در هر یک از پروفایل‌ها، از طریق بخش "تماس با ما" سایت مدیریت سایت را در جریان بگذارید.
 روابط عمومی سایت محبوبترین‌ها
Share


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12



صفحه اصلی | ارتباط با ما | درباره ما | خبرنامه | جستجو | نقشه سایت | RSS
محبوبترین‌های سیاسی | محبوبترین‌های ورزشی | محبوبترین‌های هنری | محبوبترین‌های اقتصادی | محبوبترین‌های دانش | محبوبترین‌های اندیشه | محبوبترین‌های فرهنگ و ادب | محبوبترین‌های ارتباطات | محبوبترین‌های تاریخ و جامعه | محبوبترین‌های بهداشت
Notice: Undefined variable: linktop1 in /home/mahbobtarin/public_html/bottom.php on line 28

سید محمد فقیه

محبوبترین‌ها,مشاهیر ایران,بیوگرافی نخبگان,جدیدترین اخبار,محبوبترین‌چهره‌ها,محبوبترین‌های سیاسی,محبوبترین‌های ورزشی,محبوبترین‌های هنری,محبوبترین‌های اقتصادی,محبوبترین‌های پزشکی,محبوبترین‌های فرهنگی,محبوبترین‌های دین و اندیشه,محبوبترین‌های رسانه و ارتباطات,محبوبترین‌های علم و دانش,محبوبترین‌های تاریخ و جامعه,